Tri diaľničné úseky sú v súčasnosti rozostavané na ceste medzi Žilinou a Čadcou. Práce sú v plnom prúde, dotácie zo strany štátu by nemali stavby ohroziť. Do Poľska cez Čadcu by vodiči mohli cestovať po diaľnici približne v roku 2010.
Stavebné mechanizmy sú v plnom nasadení na stavbe Skalité, ktorá bude súčasťou diaľnice D3. Úsek od hranice Slovenska a Poľskej republiky má dĺžku 3,2 km. Asi 270 m od hranice bude štvorpruhovou komunikáciou (po dohode s poľskou stranou meria hraničný úsek 370 m). Pred mostom prejde do dvojpruhu. Je to polovičný profil (jeden jazdný pruh pre dva obojsmerné premávkové prúdy) diaľnice so šírkou 11,5 metra.
Stavba s celkovými nákladmi 2,2 miliardy korún mala byť pôvodne dokončená v roku 2006. Vzhľadom na koncepciu budovania diaľnic a strategické záujmy SR, termín posunú o rok neskôr. Potom dobudujú časť diaľnice od Skalitého do Čadce cez Svrčinovec.
Z troch stavieb by najskôr (koncom tohto roku) mali dokončiť obchvat Čadce, ktorý tvoria tri časti. Prvá Čadca – Oščadnica meria 3,4 km a je prakticky dokončená. ???Chýba len dopravné značenie, úpravy križovatky a protihlukových stien na mostoch,??? informoval vedúci odboru investičnej výstavby Slovenskej správy ciest v Žiline Ján Mikula. Približne 85 percent prác je urobených aj na časti Bukov – Horelica s dĺžkou 1,4 km. Najzaujímavejšou je posledná časť, na trase ktorej je aj razený tunel Horelica, dlhý 600 m so šírkou profilu 11 metrov. Stavajú ho v náročných geologických a hydrogeologických podmienkach v územiach s aktívnymi zosuvmi. Tieto sanujú a zabezpečujú stabilizujúcimi opatreniami, napríklad kotvenou stenou vytvorenou z priečnych a pozdĺžnych trámov. Priamo s prevádzkou tunela Horelica súvisí sedem stavebných objektov a 14 prevádzkových súborov. Z dôvodu sprísnených požiadaviek na požiarnu bezpečnosť oproti návrhu realizujú únikovú chodbu s technologickým vybavením, požiarny vodovod a nezávislé prístupové cesty k portálom vo finančnom obnose 478 miliónov korún. Tunel tak bude spĺňať prísne európske normy. ???Veríme, že prvého novembra celý obchvat Čadce aj tunel spustíme do skúšobnej prevádzky. Overovať budeme funkčnosť a vzájomné prepojenie technologických systémov. Budeme simulovať stavy údržby tunelov, odstavenie jednej polovice tunela, vyladenie softvérových detailov,??? uviedol J. Mikula.
Súčasťou obchvatu Čadce je i 16 železobetónových mostných objektov. Vzhľadom na umiestnenie stavby v intraviláne mesta Čadce preložili vzdušné a podzemné inžinierske siete a asanovali šesť rodinných domov. Ján Mikula uviedol aj ďalšie zaujímavé čísla. Počas výstavby obchvatu zabudovali 78 800 m3 betónu, 12 980 ton výstuže, položili 106 400 m2 živičných vozoviek, zo staveniska odviezli 189 000 m3 zeminy. Náklady sa vyšplhali skoro na tri miliardy korún.
Posledný z rozostavaných úsekov je diaľničný privádzač Budatín - Brodno. Bude súčasťou prepojenia obchvatu Žiliny v smere od Tepličky do Považského Chlmca a na Kysuce s napojením na uvažovanú diaľnicu D3. Súčasťou štvorpruhovej komunikácie cez Budatín je aj most ponad železnicu, mimoúrovňová križovatka a podchod pre peších zo smeru Zástranie a Zádubnie. Chodci budú prechádzať mimo vozovku a zároveň sa zrýchli plynulosť premávky pre smer na Kysuce