Diaľnica do Žiliny a potom Košíc je prioritou

Diaľnica do Žiliny a potom Košíc je prioritou

Národná diaľničná spoločnosť má dve hlavné priority - dostavať v roku 2006 diaľnicu Bratislava - Žilina a dokončiť prepojenie Bratislavy a Košíc v roku 2010. Uvádza to tohtoročný podnikateľský plán spoločnosti.

Generálny riaditeľ spoločnosti Dušan Faktor tvrdí, že splnenie týchto priorít je reálne a tohtoročné finančné prostriedky na dopravné projekty sú vyššie ako vlani.

Národná diaľničná spoločnosť v roku 2004 hospodárila so sumou 9 miliárd Sk, v roku 2005 podľa Faktora to bude dvojnásobne vyšší balík. Už v súčasnosti ide o 15-miliardovú sumu na realizáciu projektov dopravnej infraštruktúry, pričom pokračuje viaczdrojové financovanie projektov: prostriedky štátneho rozpočtu a eurofondov predstavujú viac ako 11 miliárd Sk, hodnota úverov, ktoré čerpá, alebo ešte plánuje spoločnosť získať je 5 miliárd Sk plus “výnosy z diaľničných nálepiek vo výške viac ako 1,8 miliardy Sk, pričom očakávané boli iba 1,5 miliardy Sk,” avizuje Faktor.

Zmyslom vzniku Národnej diaľničnej spoločnosti 1. februára 2005 bol fakt, že na investičnú výstavbu sa budú môcť využiť aj iné zdroje, ako iba prostriedky štátneho rozpočtu.

Spoločnosť zo zákona zabezpečuje prípravu, realizáciu opráv a výstavbu diaľnic na základe schválených programov. V tomto roku plánuje diaľničná spoločnosť podľa biznis plánu rozbehnúť výstavbu 76,10 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest. Vláda rozhodne, či sa do financovania diaľnic a rýchlostných ciest zapojí aj súkromný sektor podľa modelu PPP (Public Private Partnership - spoločné investície súkromné i verejné). V tejto veci už spoločnosť s konzultantom pripravujú výber spôsobu a podmienky financovania.

Národná diaľničná spoločnosť má v prevádzke 315,77 km diaľnic a 11,37 km rýchlostných ciest, vo výstavbe je 95,97 km diaľnic a 60,26 km rýchlostných ciest.

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_pludia … pludia_p01