Tak teraz už vážne neviem čo je pravda lebo komplexný oficialny dokument hovorí o základnom variante ale všetci medialne hovoria o že sa bude stavať Korbeľka, pričom dokumenty hovoria o povrchovom variante
Dĺžka úseku Turany-Hubová je 14,5 km, kvôli zníženiu nákladov je navrhnutý nový variant - s tunelom popod Korbeľku zatočený do Ľubochnianskej doliny (mal by niečo cez 2 km) a ďalší tunel Ľubochňa, zhruba rovnako dlhý, okolo Ľubochne a Hubovej, za ktorou by sa diaľnica pripojila na úsek Hubová-Ivachnová. Celková dĺžka tunelov má byť na tomto úseku 4,5 km.
Čo sa týka variantu cez Kraľovany s tunelom Rojkov (ten by obchádzal dedinu Stankovany), pravdepodobne by bol treba ešte ďalší krátky tunel povedľa železničného. Podľa mňa však tento variant vôbec nie je vhodný.
poznam to uzemie v okoli Sipskej Malej fatry a Velkej Fatry, svojho casu som tam mapoval. Myslim, ze povrchovy variant s tunelom Rojkov a estakadami na svahoch Kopy je z inzinierskogeologickeho hladiska najnarocnejsi, nehovorim o najvacsom zasahu do prirodneho prostredia. Svahy Kopy (kde je aj rezervacia Korbelka) sú oblast velkych blokovych deformacii, kde si neviem dost dobre predstavit ich pripadnu sanaciu, pripadne razenie tunela. Teren je velmi zlozity i pre pristup k stavenisku.
Tunelovy variant s tunelmi Korbelka a Havran je znacne nakladny. Obavy su najma pri tuneli Korbelka, ze v nivelete tunela dojde k prerazeniu bariery medzi kriznanskym a chocskym prikrovom, podobne, ako to bolo pri razeni tunela Harmanec (dosial najdlhsieho zeleznicneho tunela u nas). Chocsky prikrov budovany zvacsa dolomitmi je kolektorom podzemnej vody - akasi vana plna vody - leziaci an kriznanskom nepriepustnom podklade. Pocas razenia tunela Harmanec sa tato bariera prerazila a privalove pritoky dosahovali az 800 l/s. V sucasnosti su uz pritoky stabilizovane a vyuzivane ako vodny zdroj pre B.Bystricu.
Tunel Havran je poznaceny blokovymi deformaciami, ale v podstate nijak zvlast zle geotechnicke podmienky pre razenie sa neocakavaju.
Vyhodou tohoto variantu je, ze uz do urcitej miery bolo skumane horninove prostredie a nie je to ludovo povedane krok do neznama. Vie sa, s cim sa da pocitat.
Novy variant som este nevidel, ale podla kilometraze predpokladam, ze asi prejdu popod Lubochnianske sedlo a potom popdd Kutnikov kopec. Obavam sa, ze prechod popod sedlo bude snad tak komplikovany, ako by bolo razenie Korbelky. Kutnikov kopec je podobneho charakteru ako Havran - blokove deformacie. Skoda,ze nepoznam blizsie tie projekty, mozno by som si urobil lepsi obraz.
Osobne mi bude luto najma Hubovskej doliny a Lubochnianskej doliny - to su moje oblubene miesta s nadhernou florou i faunou, ktore pravdepodobne po vystavbe dialnice zaniknu. Kto neveri, nech tam bezi na konci maja to tam kvitne najviac
Mimochodom, kto su ti poradcovia? a ako dobre poznaju Slovensko? Pretoze mam pocit, ze si niekto pri stole sadol a nakreslil ciaru na mape bez toho, aby poznal sirsie suvislosti. Som zvedavy, ako sa to bude dalej vyvijat.
ze som spravne pochopil trasovanie povrchoveho variantu. Videl som niekolko navrhovanych tras, ale netusim, s ktorou vlastne pocitali ako so zakladnym variantom, takze pokial sa v niecom mylim, budem rad, ked ma niekto opravi a poskytne info. Vdaka
Myslim si ze povrchovy variant by nebol lepsim riesenim ako tunel. Osobne som za tunelovy variant. V tomto pripade si myslim, ze tunelovy variant by nebol o moc drahsi ako povrchovy a pri povrchovom by sa tiez museli stavat nejake kratsie tunely.
Ja som tiež skôr za tunelový variant. Ide tu skutočne o cenu, povrchový variant by bol lacnejší, ale bude náročnejšie ho udržiavať a pri jeho výstavbe budú väčšie riziká, napr. zosuny svahov atď. Povrchový variant bude výraznejším zásahom do ŽP, ale na trase D1 sa na tento fakt už moc neprihliada okrem úseku okolo Tatier a Spiša.
A tento fakt, ze sa na ZP az moc nepriklada mi dost vadi. Viem ze SR ma obmedzene financne zdroje skoro na vsetko, ale na na ZP pri sa malo dbat coraz viac. Nie som ziadny ekoaktivista, ale vidim ako sa buduju dialnice v Rakusku, kde aj na nizine buduju hlbene tunely kvoli ZP a hlucnosti (vid S1, S7). Viem ze v A su vo vlade zastupeni aj zeleni, ale keby stavali bez tychto opatreni, tak padne rovno cela vlada a verejnost ich roznesie na kopytach
veru tak. ja som tu svojho casu spominal projekt zeleznicnej trate udolim rieky Inn, kde sa prakticky cela nova trat zakopava pod uroven terenu, hoci je tam krasna rovinka a sucasna zeleznica vedie po povrchu. Jedinym dovodom takehoto zloziteho riesenia bol trvalo udrzatelny rozvoj a vyuzivanie uzemia bez dalsej bariery a zdroja hluku. Samozrejme to ma dalsie technicke vyhody pre zeleznicnu dopravu (stabilna teplota, bezkolizne krizovanie vsetkychn sieti a dopravnych ciest, bezpecnost voci atakom…).
Slovaci radi rozpravaju, ake je Slovensko krasne, ale malokto skutocne dba na to, aby take aj zostalo. A myslim, ze pri planovani velkych infrastrukturnych projektov by sa mala brat do uvahy aj problematika trvalej vyuzivatelnosti uzemia. Lebo jedno lacne a rychle riesenie dnes moze vyvolat spustu problemov v buducnosti. A to teprv bude financna bomba )) Pokial sa budeme pozerat na vsetko len cez peniaze, tak naozaj za chvilku bude z nasej krajiny betonova dzungla Ale mozno ze to je zamer…
Ja dúfam, že Korbeľka bude nakoniec tunelom, aj keď nie je o tom žiadna vážna diskusia, necháva sa rozhodnutie na NDS. Teraz je taká divná doba, že všetci zhromažďujú sily na PPP a na preniknutie na zahraničné trhy (hovorím o stavebných firmách) a poradca MMD má voľné ruky, ale NDS a MDPT rozhodujú aj bez poradcu a proti poradcovi.
Keby bol trocha záujem a dobrá vôla tak by sa dala spraviť združená investícia NDS a ŽSR a by sa preložila aj trať súbežne z dialnicou tunelom Korbeľka a tým by sa odstránil problém trate s VD Krpeľany