D1 Mengusovce - Jánovce

http://www.trend.sk/generate_page.php?page_id=44590
http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=43749

[url]Mengusovce - Jánovce / Zmluvy na dva úseky]

[Ďalší úsek dialnice D1 sa začne stavať v apríli)

chalani trosku som vam upravili vase MSGs. aby bolo forum tak nejako prehladnejsie, tak clanky z tlace davajte do sekcie “monitoring tlace” a do for davajte linky :slight_smile:

malo by to potom byt prehladnejsie, aspon si to teda myslim :slight_smile: a vsak od coho je hyperlink ? :slight_smile:

dik

mesta.slovenska.sk

Neviete niekto, kto vyhral tender na treti usek dialnice - teda tunel Borik-Poprad, zapad? Preco to SSC prip. NDS este neoznamila? Ze by to boli Inzinierske stavby?

V materiali k PPP tiez poradca MottMcDonald navrhuje radsej vystavbu do roku 2O13, aby pri verejnom obstaravani pod tlakom, nevznikali dohody firiem, ktore by si vopred rozdelili useky…

K firme MMD, ktorá zavezpečuje poradenstvo pre MDPT v oblasti výstavby diaľnic poviem len toľko, že táto firma nie je schopná pochopiť slovenskú výstavbu diaľničnej siete. To potvrdí len čas, jej rozhodnutia v oblasti niektorých termínov a spôsobov ako má štát ušetriť. Pretože nakoniec to bude takto: minister MDPT tvrdí, že D1 BA-KE bude dokončená v r. 2010, ale poradenská firma povie, že štát by ušetril, keby to bolo až v r. 2013, lebo inak by mohla byť výstavba “prehriata”. Takže pán minister povie: štát by to aj dostaval v r. 2010, ale predsa nebude prerábať …

bod 2.8.1 spomínaného materálu MMD

Empirické dôkazy potvrdzujú, že počiatočné investičné náklady sa pri harmonograme (2010) môžu zvýšiť až o 40 % v dôsledku možnej tajnej dohody medzi uchádzačmi, čo môže mať za následok, že pre každý balík predloží ponuku len jeden uchádzač. Táto možnosť je oveľa pravdepodobnejšia pri tomto harmonograme (2010), pretože výberové konania by sa uskutočnili pre všetky balíky v podstate v rovnakom čase a potenciálni koncesionári nebudú ochotní vynaložiť zdroje potrebné na predloženie ponúk pre všetky balíky – bol by vytvorený priestor pre „vyberanie si najlepšieho“ a možnú tajnú dohodu medzi potenciálnymi uchádzačmi.

http://www.telecom.gov.sk/pk/050141/vlastnymat.htm

Žiadna firma sa nebude dohadovať s domácou alebo najsilnejšou alebo najväčšou v oblasti výstavby infraštruktúry (v tomto prípade, ale väčšinou je to tak vždy, je to DS, a.s. BA), pretože “utekajú” mld.sk. Do r. 2010 ostáva 5 rokov.

Tak sa usetrilo 3 miliardy a konecne sa zacne stavat. Len ked usetrili 3 miliardy, 75% hradi EU, tak potom mohli aj ten posledny usek postavit v plnom profile. :cry:

Oplati sa firme etablovat na trhu kvoli jednej 190 000 000 € zakazke?
Nie som z branze, ale zda sa mi to risk - prvotna investicia do napr. nastudiovania predpisov, prepravu strojov, ubyt zamestnancov.
Ked chcu robit bez subdodavky.
Robia uz nieco v okoli?

P.S. Isiel som po greckej dialnici pri thesaloniki a bolo to chabe
Isiel som po "dialnici " na Krete a prezil som to
Znackou dialnica oznacili cestu kde bol jeden priamy pruh, jeden odstavny vpravo oddeleny jednou plnou ciarou a vpravo oddelene DVOMA plnymi ciarami bol totozne spraveny protismer.
Kto chcel predbiehat zatrubil, ten pred nim uhol do odstavneho a islo sa :slight_smile:)

Ja som tiež toho názoru, že mohli, ale EÚ už by nedala viac peňazí a pre ňu bolo podľa projektu dôležité spojiť krajiny EÚ s Tatrami a to sa splní. Slovenská vláda musí momentálne riešiť úseky od ZA-RK a začne sa v tomto r. aj s výstavbou od PO-Sviniu. Pretože všeobecne sa očakáva, že za PP vyťaženosť diaľnice klesne, t.j. D1 sa v tomto úseku dostavia na 4-pruhy, ale neskôr.

Aj niektoré slovenské stavebné spoločnosti sa angažujú v zahraničí, prečo asi? Pretože očakávajú, že ak získajú 1. zakázku, tak prídu ďalšie. A pozor, nemusíš ísť až do Grécka, ani poľské diaľnice nie sú nič moc. :open_mouth:

Je logicke, ze budu chciet dalsie zakazky, tuto asi dumpli aby ziskali priestor.

Len som chcel publikovat moje pochybnosti o Grecku a jeho stavebnictve.
Problemy mali aj s OH, ledva to dostavali.
Presli cez najnizsiu cenu, co je potesitelne, len aby to nebolo na ukor kvality, to je moja najvacsia obava. Niekde som o nich cital a v referenciach nemali orientaciu priamo na cestne stavby toboz dialnicneho typu aj ked nieco take uz robili.
A neviem ci su dostatocne kapitalovo silny na expanziu na nas specificky trh.

P.S. Necakam ziadnu odpoved z Drienovej

[url]Diaľnica pod Tatrami bude lacnejšia]

Ja by som to takto nevidel. Keby mala SR mať OH na svojom území, bolo by to tak isto, možno aj horšie. Ja som ešte v Grécku nebol, takže nemôžem hodnotiť, ale toto bude mať svoje kritériá (každý štát má iné parametre diaľnic a ciest) a ja čo viem, tak J&P Avax je tiež dosť veľká stavebná spoločnosť a má skúsenosti s výstavbou diaľnic. Ja by som bol samozrejme najradšej, aby na Slovensku stavali len slovenské firmy, ale konkurencia nemôže škodiť, veď aj slovenské firmy stavajú v zahraničí, v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Česku, …

Diaľnica D1 je súčasťou multimodálneho koridoru číslo Va, smerujúceho cez slovenské územie (Bratislava - Žilina - Košice) od Užhorodu na Ukrajine. Predmetný úsek diaľnice D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami, bude spolu s nadväzujúcimi úsekmi plniť funkciu ná­stupnej komunikácie do oblasti Vysokých Tatier, ktoré sú predmetom celoročného záujmu domáceho a zahraničného cestovného ruchu. Postupným dobudovaním jednotlivých diaľnič­ných úsekov v smere na Poprad sa dosiahne rýchlejšieho, dostatočne kapacitného a bez­pečného prepojenia medzi dvomi najväčšími podtatranskými centrami, Liptovským Mikulá­šom a Popradom, reprezentujúcimi priľahlé oblasti Nízkych a Vysokých Tatier. V prvom úseku stavby, medzi Mengusovcami a Popradom, dôjde po vybudovaní diaľnice k odklonu prevažnej časti dopravy mimo v súčasnosti kritický úsek trasy cesty I/18 v prejazde mestom Svit, východne od Popradu sa vytvoria podmienky pre odklon tranzitnej dopravy, prechá­dzajúcej po cestách I/18 a I/67 intravilánom mesta Poprad, ale aj priľahlými obcami na vý­chod od uvedeného okresného sídla.

Prepojenie diaľnice s jestvujúcou cestnou sieťou je zabezpečené prostredníctvom ďalších mimoúrovňových križovatiek, a to križovatky Mengusovce „Poprad“ (diaľnica D1, cesty I/18 a III/5345), križovatky „Tatry“ (diaľnica D1 a cesta II/534) a križovatky „Matejovce“ (diaľnica D1 a preložka c. I/67) a Spišský Štvrtok. Súčasťou stavby je stredisko údržby diaľnic „Mengu­sovce“, situované v bezprostrednej blźkosti rovnomennej križovatky, ktoré bude zabezpečo­vať údržbu diaľnice v úseku medzi križovatkymi „Važec“ a „Levoča“.
Na tomto úseku D1 bude 16 mostov na diaľnici, ostatných 13 (nad D1, križovatkách, iné cesty, toky). V rámci stavby D1 sa budú realizovať aj ďalšie vyvolané investície – preložky poľných a lesných ciest , vodných tokov, úpravy meliorácií, inžinierske siete, oplotenie, zá­rubné a oporné múry, protihlukové steny a pod..
Technicky, technologicky a realizačne najnáročnejším objektom stavby diaľnice bude tunel „Bôrik“, ktorého výstavbu si vyžaduje prechod trasy diaľnice naprieč výbežkom Kozích chrbtov, vybiehajúcim od Svitu na severozápad k Mengusovciam. Vzhľadom na dĺžku tunela (iba cca 995 m) sa uvažuje s vybudovaním oboch tunelových rúr, pričom okrem priportálo­vých úsekov bude tunel budovaný razením (NRTM). V rámci stavby budú vybudované malé pravostranné a ľavostranné odpočívadlá „Batizovce“, v úseku diaľnice medzi Svitom-Pod­skalkou a Batizovcami, ktorých súčasťou sú aj objekty hygienického vybavenia a občerstve­nia.

Vplyv stavby na životné prostredie.
Úsek bol v plnom rozsahu posúdený podľa zákona č. 127/94 Z.z., tento proces (EIA) prebie­hal 5 rokov. Bolo hodnotených cca 15 variantov trasy,ktoré sa vykrištalizovali do dvoch kori­dorov, a to severný a južný obchvat Popradu. Vybraný severný variant je vhodnejší z hľadiska dopravného, ochrany ŽP i technicko-ekonomického. V technickej dokumentácii sú riešené všetky podmienky stanovené v záverečnom stanovisku procesu EIA.
Trasa diaľnice D1 medzi Mengusovcami a Matejovcami prechádza v ochrannom pásme tat­ranského národného parku (hranicu tvoria železničné trate Žilina – Košice a Poprad – Pla­več). V oblasti západného portálu tunela „Bôrik“, kde dochádza k priamemu stretu diaľnice s prírodnou rezerváciou „Bôrik“, ale aj v oblasti východného portálu tunela, bolo technické riešenie diaľnice s tunelom volené s cieľom minimalizovať vplyv stavby na vzácne lesné a rastlinné spoločenstvá a zoocenózy.
Na zmiernenie negatívnych účinkov z dopravy na okolie diaľnice v blízkosti jednotlivých sí­diel, sú v priestoroch priblíženia diaľnice k zástavbe miestnych častí Poprad – Veľká a Po­prad – Spišská Sobota navrhnuté protihlukové clony . V úseku medzi Svitom – Podskalkou a Batizovcami sú na telese diaľnice (aj mostov na nej) vytvorené priestorové rezervy, pre do­datočné osadenie protihlukových clôn, v období keď dôjde k prekročeniu limitných hodnôt zaťaženia hlukom z premávky na diaľnici.
Už štandartným vybavením diaľničných stavien sú prvky odkanalizovanie diaľnice , slúžiace na zachytenie a prečistenie odpadových vôd z prevádzky obslužných zariadení na diaľnici (SSÚD, odpočívadlá), ale aj zrážkových vôd odtekajúcich zo spevnených plôch a vozovky diaľnice. Zámer zabrániť znečisteniu recipientov látkami odvádzanými uvedenými vodami, je zabezpečovaný sústavou odhlučovačov ropných látok, ktoré sú súčasťou technického rieše­nia diaľničnej kanalizácie.

Stavba bola hodnotená ako vysoko efektívna.

Financovanie bude z kohézneho fondu, pôžičky EIB a štátneho rozpočtu

Dĺžka úseku 25,85 km
Kategória D 26,5/100(80) v dĺžke 13,8 km (Mengusovce - Matejovce), R 11,5/100 v dĺžke 12,05 km (Matejovce - Jánovce), t.j. vybudovanie 1/2 šírky diaľnice

Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správy ciest: www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=427

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=288

Tak to snáď nie je pravda. Výstavba už bola sľubovaná viac ako dva roky. Posledný termín začatia bola jeseň minulého roku. Takýmto prebyrokratizovaným procesom vo výstavbe nepokročíme. Sú tu peniaze z EU, ktorých bude ešte menej, ak za dva roky vstúpia Rumunsko a Bulharsko.

tiez nechapem co sa im zase nepaci… podla mna ludia z SSC chceli dohodit nieco tym spravnym a novi ludia z NDS si to nenechali lubit. vsak aj oni chcu rozhodovat :slight_smile:

Neviem, čo je za tým, podľa posledných informácií vyhrala tender na prvý úsek grécka firma, ktorá ponúkla dobrú cenu. Mimochodom, v Grécku sa stavia momentálne asi 200 km diaľnice cez hornatý terén, prepojenie Tessaloniki so západom krajiny, takže s tým asi majú skúsenosti. Komuje toto tŕňom v oku?

Tak táto firma to bude mať ťažké. Ja tiež neviem, čo je za tým, najmä, keď sa tento úsek stavia z európskych peňazí. :unamused: