Budovanie rýchlostnej komunikácie R4 bude závislé od vývoja prác na diaľnici D1
Rozvoj v jednotlivých regiónoch v mnohom závisí od kvality vybudovanej infraštruktúry a snáď aj z toho dôvodu je Prešovský kraj napr. oproti Bratislavskému v trošku inej pozícii. Konkrétne pre oblasť severovýchodného Slovenska sa ako jedna z možností riešenia javí vybudovanie rýchlostnej komunikácie R4, ktorá by mala pretínať aj územie okresov Stropkov a Svidník. Jej realizácia, ako aj výstavba ďalších rýchlostných komunikácií bude naväzovať v prvom rade na posun v budovaní ???západ“ s ???východom“ prepájajúcej diaľnice D1 ako priority SR v oblasti budovania infraštruktúry, keď tieto zámery ešte viac umocňuje možnosť získať pre Slovensko ďalšieho strategického investora v podobe spoločnosti Hyundai.
Ako nás informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič, z celkovej dĺžky 420 km je zatiaľ vybudovaných 210 km, no hneď poznamenal, že tento úsek sa z prostriedkov štátneho rozpočtu budoval 18 rokov. ???Cestou štátneho rozpočtu to určite nepôjde, preto som hneď po nástupe do funkcie ministra začal túto situáciu riešiť a výsledkom je projekt vstupu súkromného kapitálu na výstavbu diaľníc, ktorý umožní ukončenie prác do roku 2008, čo by malo o dva roky predstihnúť zámery vlády, pretože tá plánovala ukončenie výstavby do roku 2010“, uviedol P. Prokopovič a dodal, že príchod zahraničného kapitálu v objeme 80 - 100 mld. korún vidí dosť reálne s tým, že ministerstvo už vybralo zahraničného poradcu pre vstup súkromného kapitálu. V polovici tohto roku by mal byť potom vypísaný medzinárodný tender na zahraničného dodávateľa a v priebehu roku 2005 sa počíta s podpísaním zmluvy s víťazom tendra, ktorý by mal zrealizovať práce na stavbe do 36 mesiacov od podpísania zmluvy. ???Od výstavby diaľnice D1 sa bude odvíjať aj výstavba rýchlostných komunikácií, či už po trase Nitra - Zvolen - Košice alebo R4. V oboch prípadoch pripravujeme projektovú prípravu, aby súbežne aj s diaľnicou D1, ktorá pôjde masívnejšie, sa zároveň budovali aj rýchlostné komunikácie“, poznamenal P. Prokopovič.
Samotnú rýchlostnú komunikáciu R4 vníma minister DPaT SR ako veľmi významnú stavbu a to hlavne z toho dôvodu, že po ukončení diaľnice D1 po Prešov, dôjde k prepojeniu regiónu Stropkova a Svidníka priamo s Bratislavou. Z hľadiska významu R4 pre tento región bude jej trasa presmerovaná zo Šarišského Štiavnika na Stropkov, čím ministerstvo reagovalo na požiadavky starostov obcí z okolia Domaše a Medzilaboriec. ???Celá logika riešenia hovorí v prospech Stropkova nie preto, že by to vychádzalo z lokálpatriotizmu, i keď veľmi príjemne sa mi počúvali argumenty v prospech Stropkova, ale preto, aby sa riešením so Šarišským Štiavnikom neobišla významná rekreačná oblasť a región Medzilaboriec. Na základe týchto skutočností bola v Prešove v septembri minulého roku zvolaná konferencia, kde všetci jednohlasne súhlasili s tým, že najvýhodnejšia trasa je skutočne cez Stropkov“, uviedol P. Prokopovič a zároveň potvrdil, že hoci variant so Stropkovom počítala s ďalším pokračovaním trasy smerom na Hanušovce n/T, rýchlostná komunikácia nakoniec povedie zo Stropkova smerom na Giraltovce.