Asfinag chce mýto aj pre osobné autá

Asfinag chce mýto aj pre osobné autá

(31.08.2005; Hospodárske noviny; s. 16; Zverková Soňa)

V nadchádzajúcich dňoch sa má uskutočniť predaj spoločnosti Europpass, talianskeho prevádzkovateľa rakúskeho mýtneho systému, rakúskemu Asfinagu. Podľa denníka Die Presse sa tak takmer po roku mimosúdne urovná konflikt medzi Asfinagom a Autostráde, ktorý k ministrovi dopravy Hubertovi Gorbachovi údajne priviedol dôverníka talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho.

Europpass patrí k talianskemu prevádzkovateľovi diaľnic Autostráde, ktorého zas vlastní rodina Benettonovcov. Taliani v roku 2002 vyhrali rakúsku súťaž o prevádzkovanie mýtneho systému pre kamióny s výhradou, že štátny Asfinag má právo prevziať Europpass.

Podľa názoru talianskej strany však predaj Europpassu bol na základe zmluvy možný až po piatich rokoch, teda najskôr v roku 2008. No ekonomický úspech Europpassu viedol oboch predsedov Predstavenstva Asfinagu Franza Lücknera a Christiana Trattnera k skoršej akvizícii. Ako informuje Die Presse, Asfinag ponúka za taliansku firmu 200 miliónov eur, no hovorca Asfinagu túto sumu odmietol potvrdiť. K tomu, že akvizícia Europpassu sa má čoskoro uskutočniť, sa hovorcovia oboch firiem odmietli vyjadriť, potvrdili iba rokovania medzi predstavenstvami Autostráde a Asfinagu.

Podľa odborníkov však 200 miliónov eur nebude stačiť, a preto Asfinag hľadá nové zdroje príjmov. Problém spočíva v tom, že príjmy z cestných poplatkov smerujú do výstavby a údržby diaľnic a pokladnica spoločnosti je preto viac‑menej prázdna. Na druhej strane Asfinag nedostáva zo štátneho rozpočtu žiadne prostriedky, jeho dlhy dosiahli 8,5 miliardy eur a očakáva sa, že do roku 2012 vzrastú na 12 miliárd eur.

Vzhľadom na to sa môže potichu začať rokovať o rozšírení elektronického mýta aj na osobné vozidlá a technickým predpokladom na to je práve akvizícia Europpassu. Podľa nemenovaných zdrojov sa už testuje zavedenie elektronického mýta pre osobné autá a systém by mal byť čoskoro vybudovaný a plne funkčný. Systém Europpassu, ktorý pracuje na mikrovlnnej báze, podľa Asfinagu dosahuje 99,15‑percentnú úspešnosť, kým známka “iba” 98‑percentnú. Podľa Die Presse spoločnosť uvažuje o poplatkoch v rozpätí päť až deväť centov za kilometer.

Najpravdepodobnejší scenár je sedem centov, ktorý by do pokladnice Asfinagu priniesol 1,26 miliardy eur, čiže štvornásobok príjmov z diaľničnej známky. Príjmy Asfinagu vlani dosiahli 1,16 miliardy eur, z čoho 760 miliónov eur tvorilo mýto pre kamióny. Diaľničná známka za používanie takmer 2 100‑kilometrovej diaľničnej siete priniesla firme 304 miliónov eur. Výdavky na údržbu a rozširovanie diaľnic v minulom roku dosiahli 1,25 miliardy eur a Asfinag mieni v nasledujúcich ôsmich rokov investovať do diaľničnej siete zhruba 6,3 miliardy eur.