BRATISLAVA - Slovensko nesplní svoj sľub kórejskej automobilke Kia a diaľnicu do Žiliny nedostavia do konca roku 2006. Chýbať bude deväť kilometrov pri Považskej Bystrici.
Minister dopravy Pavol Prokopovič má pre Kórejčanov náhradné riešenia.
K automobilke pri Žiline určite postavia železničnú vlečku a Prokopovič navrhne Kórejčanom dve železničné alternatívy. Buď by výrobky nakladali priamo v závode na železničné vagóny, a niekde pri existujúcej diaľnici ich prekladali do kamiónov, alebo by ich odviezli vlakom až do Bratislavy. Nevylučuje ani “provizórnu okružnú cestu okolo Považskej Bystrice, hoci aj z panelov, ktorá by slúžila iba vozidlám odchádzajúcim zo závodu Kia”.
Prokopovič tvrdí, že šéfovia automobilky nie sú nahnevaní, že Slovensko nedodrží sľub. “Nie, veľmi kladne hodnotím seriózne správanie. Som s nimi v kontakte, vedia, aké máme problémy. Ich zaujíma najmä ako vyriešiť, aby nemali straty,” hovorí. Ak sa Kórejčania rozhodnú pre železnicu, podľa Prokopoviča by železnica vedela pre Kia prispôsobiť aj grafikon a ceny.
Možnosťou je aj zmena dopravného značenia v Považskej Bystrici, aby sa doprava cez mesto zrýchlila. Podľa Prokopoviča by mohli diaľnicu dokončiť v druhej polovici 2007. Na internetovej stránke Slovenskej správy ciest sa píše, že diaľnicu dajú do užívania v roku 2010, ale nie je vylúčené, že ide o starú informáciu.
Považskobystričan Juraj Smatana z organizácie Diaľnica a príroda hovorí, že už keď minister hospodárstva Pavol Rusko zverejnil termín dokončenia diaľnice sľubovaný Kórejčanom, bolo jasné, že je nereálny. “To sa nedalo splniť, ani keby sme im na Považí postavili slavobránu, aby všetci rýchlo prišli. Upozorňovali sme na to v médiách a z ministerstva dopravy nám odpovedali, že zavádzame, píšeme nepresné informácie,” hovorí. “Lenže stačilo si pozrieť stavebný zákon a jeho lehoty. Ak by to chceli stihnúť, buď by museli prestať platiť zákony, alebo zmluva.”
RICHARD FILIPKO
[27. 6. 2005]